måndag 9 augusti 2021

210809 Nikon... kontra alla andra

 Har tagit många bilder idag. Det blir att man jämför med de erfarenheter man har av tidigare kameror. Svårt att jämföra rakt av men... Nikon kamerorna är de som tekniskt helt klart har varit de mest fulländade. Perfektion i hur de uppför sig. Fujifilm GFX och mellanformat och allt som följer på det men som tekniskt verktyg är den inte i Nikon klass

Den är dock mycket mycket bra. Vad det är som gör Nikon kameran "bättre" att jobba med vet jag inte. Kan inte förklara. Inte bara vana utan det är något med dem och sättet de uppför sig på. På gränsen till tråkiga. Pålitliga och precisa men det finns en nivå till. Elegant, kvalité och precist kanske är ord som passar bättre? Samma kände jag också när jag bytte från Canon. Så mycket bättre jag tyckte D800:an var.

23mm vidvinkel till Fujifilm GFX motsvarar 18 mm på en fullformat. En egentligen ganska extrem vidvinkel som inte är rätt val i alla lägen. Förvränger och det blir fel / kan bli lite fel om man fotar folk och miljöer. För landskapsbilder och närliggande är den dock perfekt. Programmet i datorn fixar det mesta men inte allt

Till en Nikon kamera finns naturligtvis också Nikon objektiv. De är för det mesta mycket mycket bra. Den 20 mm vidvinkel jag använde så ofta är raktecknande. På riktigt. Den förvränger nästan inget alls. Den var en allround vidvinkel fast den är näst intill extrem. Dessutom extremt skarp

Nikon 20 mm är vad det verkar överlägsen Fujifilm 23/18 mm vad gäller de optiska egenskaperna för att teckna rakt. Vad gäller skärpan vet jag inte. Kanske det också hänger ihop med att sensorn är större. Där är det nog mer tveksamt om Nikons 20 mm är skarpare men som sagt... vet inte. 

Tyvärr ser jag nu att min GFX 23 mm vidvinkel inte kan vara mitt allround objektiv som Nikon 20 mm var. Inte heller enda objektivet under min 120 mm macro. Har därför beställt en Fuji 45 mm som jämfört med FF blir en 35 mm. Kommer inte undan - tyvärr. Var lite inne på en 60-70 mm som blir en runt 50 mm normal på FF språk. Men min erfarenhet är att jag inte gillar dem. Mitt normal objektiv är och länge har varit runt 35 mm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.