lördag 7 augusti 2021

210805 Skärpa raw formatet

 Det är väl inte helt korrekt att säga att bilderna tagna med 23 mm är "mjuka" men vissa bilder tycker jag inte blir helt optimala med tanke på vad jag fotar med. Kan ha att göra med ISO och skugga också men har någonstans i bakhuvudet för mig att ha läst att sensorer som har mycket hög andel pixlar där kan bilderna behöva skärpas lite extra. "Dra i spaken hårdare"

Passade på att också testa om det monterade UV filtret framför linsen försämrar bildresultatet. Det visade sig att det inte hade någon som helst betydelse vad jag kunde se. På och av såg likadana ut

Prövade med "lens sharpness" kontra "unsharp mask" i DXO Photolab. Såg ingen skillnad på de två sätten men tror att "lens sharpness" är att föredra då den ska ta hänsyn till linsens optiska förutsättningar. Den inställningen laddas också ned från företaget

 Det som inte gick att ta fel på var att bilden blev avsevärt mycket "skarpare", kanske bättre uttryckt "krispigare" när jag gick från 0.6 till 1.0 på "Global Sharpness". Ingen stor förändring precis men det blev tydligt bättre. Ska försöka söka vidare och se om det är fler än jag som har noterat detta. Har egentligen ingen aning om hur värdena ska vara för att det ska bli maximalt resultat

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.