lördag 17 juli 2021

210717 Tillkortakommanden #3

 Försöker mig halvhjärtat på fjärilarna. De är många men de flyger gärna iväg därför jag behöver komma nära. Kameran hinner inte med och dessutom blåser det konstant. En 120 mm makro på en mellanformats kamera motsvarar 95 mm på en FF. Det är i kortaste laget för insekter. Perfekt för blommor dock. Kommer att använda en annan kombination för fjärilar. Min gamla D800 när Tereza övertar Z7:an tillsammans med ett mycket skarpt Sigma 180 mm makro med hela 2.8 öppning. Kommer då betydligt längre undan. 

Ljusmätningen är mycket bra. Använder matrismätning. Ett slags medelvärde för hela bilden. Gjorde dock fjärilen aningen underexponerad men det räknade jag med att jag kunde kompensera hemma vid datorn. Ja, det var inga problem med det precis. Så ska kolla lite mer på spomätning som jag nästan alltid använder på Nikon kamerorna. Tror dock att matris i långa loppet blir bäst på denna. Det är ju också synnerligen enkelt att kompensera lite "on the fly" med ratten.


 Å andra sidan hade jag nog räknat med just "problemet" med flygande insekter. Andra som har testat har ju kommit fram till och berättat om ung samma sak. Så någon överraskning var det ju inte.

Gillar verkligen att jag kan växla mellan S och C läget med en ratt. S blir rätt med lite avstånd, landskap etc medan C är mer rätt om motivet är relativt nära och rör sig i vinden etc. På Nikon kameran hade jag det alltid inställt på C för säkerhets skull. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.