tisdag 27 juli 2021

210727 23 mm - äntligen #4

 Så fick jag i alla fall min vidvinkel. Cyberphoto hade leveransproblem och visste inte när de skulle få objektivet från sin Europa leverantör. Mattson foto hade hemma dock. Avbeställde och beställde från Mattson i stället. Funkade bra att snabbt få tillbaka pengarna då jag redan hade betalt. 

Kommer troligen att bli det objektiv som används mest. Verkar motsvara förväntningarna men förvränger perspektivet lite. Kanske lite mer än mitt fina raktecknande 20 mm till Nikon som Tereza tar över nu. 23 mm på denna kameran motsvarar 18 mm på en FF (fullformat 24 * 36). 18 mm är ju å andra sidan ett näst intill extrem vidvinkel. 


Bra närgräns vilket jag uppskattar mycket. Inte lika bra som Nikons 20 mm för Z fattning dock. Å andra sidan har jag många fler pixlar att ta av när jag är hemma vid datorn om jag vill krypa lite närmare. 

En del funktioner är föredömligt analoga på Fuji kameran. Det tackar vi för. Exempelvis bländarringen som sitter på objektivet som det gjorde "förr". Kan dock ställa in så jag ändrar i kameran som nog är det vanligaste. Men gillar mycket att ha en vanlig analog bländarring. Det är det minsta man kan säga. 

Ändra ISO talet är också mycket bättre än fepplet med knapparna på Nikon. Vrider bara på främre ratten och det syns både i och ovanpå kameran. Antagligen för att främre och bakre ratten på Nikon Z7 används för att ändra tid resp bländare. Här ändras bländaren på objektivet, om jag väljer det och det gör att det blir en funktion kvar till att ändra på ISO värdet på främre ratten. 

Datorn har långsamhetsproblem med de stora raw filerna. De är runt 100 MB styck. Men kan vänta de sekunderna. Det är värt allt 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.