söndag 11 juli 2021

Inställningar utan objektiv (#1)

Har väntat ganska länge, 1 år nu, på att Nikons efterföljare till Z7 ska komma. Tänkte skaffa den som troligen kommer att heta Z8 och låta Tereza (min fru) få ta över och använda min fina Z7 och därmed också kunna få ta steget upp till spegelfritt. Den kommer nog men det verkar ta tid. Längre tid än vad jag vill att det ska ta


Satt och tittade på kamera utbud och tester som man alltid gör. Drömde och dreglade lite om mellanformatet. Inte första gången man har drömt om att kunna ta det steget. Hmmm..... Cashback (10k) på valda objektiv, ny billigare och enklare modell än 125k som storebror 100 kostar. Nya modellen som har tillägget f kostar 65.000. Kollar igenom specarna. Att använda ordet "enklare" för att bedöma skillnaderna mellan 100 och 100f är enl mitt sätt att se det inte rätt ord. Som att jämföra en Nikon Z7 med en Z7 II med en skillnad i pris på 60.000 kr

Inte riktigt samma målgrupp som för en FF. Lite mer och kräver också mer av användaren och av utrustning och program efter man har kommit hem. Det är ändå och fortfarande mycket mycket mer pengar. En halv ny bil sammantaget inkl nya objektiv 

Men är steget upp till denna kamera egentligen så stort? Behöver ändå behöva komplettera och köpa 2 nya objektiv till min fru om jag skulle köpa en ny Z8? Som sagt... är steget egentligen så stort när man ställer upp alternativet och räknar på det.....Ja, ca 30.000 kr men det är det värt. Med råge. 

Har i alla fall fått kameran nu. Utan objektiv men ändå. Registrerar mig och min kamera på Fujiflms community. Verkar väldigt bra. Får direkt info om att det finns en ny firmware till 100F och uppdaterar. Går under någon timme igenom setup enl den nedladdade handboken på svenska. En hel del skiljer sig något mot det jag är van vid från Nikon. Den senaste. När jag bytte från digital Canon till digital Nikon för ca 10 år sedan var det inte så mycket som skiljde. Menyerna skiljer sig så klart åt men ändå inte speciellt mycket. 

Det finns varken mer eller mindre att ställa in på 100F jämfört med Nikon Z7. Kanske något mindre med funktioner. Men det är ett lite annorlunda tänk kring 100F. Vissa inställningar  som man anänder ofta är föredömligt lättåtkomliga, tom en av dem är analog. Gillade också att så lätt kunna zooma in och ut det område man amvänder för autofokus och ljusmätning. 

Får ge mig till tåls tills jag får min 23mm (18 mm FF) och 120 mm makro (95 mm FF) innan jag kan slutföra anpassningen och göra det jag köpte kameran för. Tänkte här berätta om det jag tänker och känner jämfört med det jag har haft tidigare

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.